rosa_bussarna/day#31-32

Från Bocas del Toro till Boquete, Panama

Dag 31. Fredag 25 mars. Efter frukost bestämde vi oss för att åka ut på äventyr till en annan ö, Bastimentos. Tog en taxibåt ca 10 min och fick promenera i en halvtimme genom djungeln för att komma till en väldigt lovely playa - Wizard. Lång, vacker och ödslig. Hängde där i några timmar, solade, badade, vilade, fotograferade, solade, badade. Vid tre-tiden var vi tillbaka på huvudön. Fördrev eftermiddagen och kvällen med mat, drinkar, vin, mer mat...och en snabb sväng på nattklubben Hundidos – The Sunken Ship. Tog glatt emot gratisdrinkar – men musiken var så värdelös att vi var tvungna att dra därifrån.

Bocas del Toro är en av de platser under resan som jag varit mest förtjust i. Ön är vackert färgglad, husen är tokigt gröna, blå, gula, rosa – ja alla färger man kan tänka sig. Det gör mig glad! Stränderna fina och havet vackert. Kan tyvärr inte säga att invånarna var lika trevliga, verkade rätt trötta på turister – känns ju lite märkligt eftersom öarna trots att försörjer sig på just turister. Men bortsett från det så vill jag inte åka härifrån. Hoppas att jag någon gång har möjlighet att komma tillbaka.

Dag 32. Lördag 26 mars. Efter en frukt-frukost tog vi båten tillbaka till Panamas fastland där vår Tica-bus väntade på oss. Flera timmar senare, över höga berg och djupa dalar och smala krokiga grusvägar var vi framme i bergsbyn Boquete (ca 1000 meter över havet). På vägen så gjorde vi ett bad, öl & (dans!!!) - stopp vid en populär flod. Massor av lokalbefolkning som badade. Boquete är en mysig liten by, tydligen listat som en av de städer som det är trevligast för pensionärer att bosätta sig i på äldre dar (hur dom kommit fram till det begriper jag inte riktigt men ändå). Efter att vi placerat oss på vårt rum gick vi ut på matjakt, lyckades hitta det förmodligen sunkigaste matstället på hela huvudgatan – mysfaktor noll, maten var ätbar men knappast god. Drog därifrån rätt snabbt – gick på shoppingrunda, hittade roliga micropopcorn i spännande smaker, vattenmelon-tuggummin (favorit!) och en söt kornblå byxdress. Senare på kvällen hittade vi ett riktigt toppenställe, ett franskt Art Café som serverade himmelskt god creme brulé & varm choklad. Suveränt avslut på kvällen.

#1 - - SAM:

Tina, nu längtar vi efter att få träffa dig och höra mera!

#2 - - Grimgoth:

Underbar rapport med väldigt fina bilder.

#3 - - Cecilia:

Grattis på födelsedagen! kram

#4 - - May-Britt:

Grattis och en stor kram på födelsedagen!