MARRAKECH#2

MARRAKECH round 2

På kvällen kom vi fram till Marrakech, eller tillbaka till kanske man ska säga, efter att ha varit på vift i två veckor kändes det rätt kul att komma tillbaka till en stad man kände igen. Vi checkade in på Red Hotel, precis mittimot centralstationen. Och oj vilken pool. Och vilka sköna sängar. Hej civilisation! Vi tog en taxi (8 personer, inga problem, 3 får sitta i bagaget – göm er - hahaha) och åkte till medinan och torget Djema el fnaa för lite mat & shopping. Det är liksom där allt händer på kvällarna. Ja på dagarna också. Hittade ett ölställe, en pizzeria och vid midnatt var vi tillbaka på hotellet och hängde i poolbaren och pimplade Casablanca.

Dagen efter begav vi oss på upptäcktsfärd till Majorelle Garden, designad och tidigare ägd av Yves Saint Laurent, hans aska skulle tydligen vara utspridd där också. Himla vackert, som en oas mitt inne i stan. Drack magiskt te – sen drog vi snabbt som ögat tillbaka till hotellet för att spendera resten av dagen vid poolen!

På kvällen var det dags att säga hejdå till vår guide och halva gänget som skulle fortsätta sina äventyr i Tanzania, Madrid och Australien. Vi firade en i gruppen som fyllt år, dansade på en takterass och lite poetry reading. Avslutade även denna kvällen i hotellbaren.

Frukost. Packning. Utcheck – sen tog vi, ja vi 7 som var kvar – lokalbussen till kuststaden Essaouira. Staden som jag sett fram emot mest under hela resan, staden som blev populärt resmål för hippies under 60-talet. Som jag längtat!

#1 - - Malin:

Låter helt superfantastiskt, ett äventyr få upplever!

#2 - - Karin:

ÅH blev alldeles superpeppad på detta resmål nu!

#3 - - Bohista - be cool and do yoga.:

Får jag fråga hur ni tog er till Marrakech från Göteborg? Försöker nämligen leta flyg men det verkar inte finnas från götet...