2 Läs mer >>

THE AZORES STORIES
The Green Island – The Grey Island – The Blue Island
15 dagar. 3 öar. 8 flygresor. 2 färjor. 5 boenden.

Efter en kort flygtur och en 5-minuters taxiresa var vi tillbaka i Ponta Delgada på Sao Miguel. Checkade in på Hotel Talisman som jag verkligen kan rekommendera. Mysigt hotell, stor bekväm säng, pool på taket och bra frukost (förutom att en av oss blev magsjuk sista dagen troligtvis pga av den).

Dag 13. Vaknade upp till blå himmel och strålande sol. Perfekt dag för en barrunda, KFC i vackra Borges-parken där vi hittade en glad kattkompis och några omgångar UNO på hotellrummet. Vid det här laget har vi förmodligen testat alla sushi-ställen som funnits på öarna vi besökt – den här kvällen var inget undantag. Hittade en med sushi-buffé (utan buffé) man liksom pekade på allt man ville ha från menyn så kom det levererat till bordet. Som a la carte – fast med fast pris. Väldigt gott. Förvånande nog har alla ställen vi varit på haft bra kvalité på sin sushi, imponerande för att vara Europa – och dessutom ligga mitt ute i Atlanten. Hade nog inte förväntat mig att sushikockarna hade hittat dit. Glad för den överraskningen.

Dag 14. Vår privatchaufför Rui plockade upp oss vid hotellet för ännu en tur runt ön - fast den här gången på västra sidan. Sete Cidades. Tvillingsjöarna, en blå, en grön (pga alger) och ett längre besök på det övergivna 5-stjärniga hotellet Monte Palace som byggdes på 80-talet och överlevde i ca 4-5 år tills dom fick lägga ner. Utsikten är fenomenal, men det är mitt ute i ingenstans så jag förstår lite varför det inte funkade - varför lyxresenärerna var för få. Ryktet går att asiater har köpt upp det för att renovera...återstår att se. Kanske var vi bland dom sista som fick chans att utforska spökhotellet - Azores Horror Story. Det kommer ett helt eget inlägg om detta senare. En av oss blev sängliggandes efteråt och den andra av oss tillbringade eftermiddagen på hotellets takterass med en iskall pool, sol och Vino Verde.

Dag 15. Dags att påbörja färden hemåt. Men först ett 12-timmars Londonbesök, mer om det i ett senare inlägg.

Slutligen vill jag passa på att rekommendera alla att åka till Azorerna – lite som att åka jättejättelångtbort fast ändå nära. Naturen är wow! Alla öarna är så olika och alla kan nog hitta sin egna favorit. Min var Pico med vulkanen, all svart lava, dom lurviga kossor och det magiska havet. Och namnet. Picopicopicopico. Påminner om den där gula i Pokemon – Pikachu.

SAO MIGUEL #2

1 Läs mer >>
EN STÖKIGA SANNINGEN - att bo i en garderob för att kunna prioritera att resa.

Är ni som jag trötta på inredningsbloggar som visar upp sina perfekta hem i 50 nyanser av vitt? Igår fick jag nog. Utan att plocka undan en endaste pryl fotade jag resultatet av någon som bor på 23 kvadrat i en halv vindsvåning, som jobbar 40+20 timmar i veckan och som är hemma i snitt 4 kvällar varje vecka - mitt eget kaosiga hem alltså.

Efter att ha lämnat ett radhusliv på 120 kvadrat flyttade jag in i denna skrubb för ungefär 4 år sedan. Meningen var att jag skulle bo där lite tillfälligt…så blev det ju inte riktigt. När jag tillslut hade gjort till det mitt hem trivdes jag och katten ganska bra. Vem tusan behöver så himla mycket plats egentligen? Speciellt inte om du ändå bara sover under tiden du är hemma. Vi har blivit för bortskämda med yta. Det märks extremt mycket när jag är ute och reser och träffar folk som bor i kollektiv i pyttelägenheter som funkar alldeles utmärkt för ändamålet - att ha någonstans att sova och laga mat.

Som ni säkert förstått reser jag väldigt mycket, så ofta jag kan faktiskt, och det går ju inte om man har en snordyr hyra. Det gäller att prioritera. Blir ganska irriterad på människor som bara ”åh vad du reser mycket det skulle jag också vilja göra”. Ja men gör det då! Som sagt, det gäller att prioritera. Visst alla har ju inte turen att ha ett fast jobb med hyfsad lön så man har den möjligheten - men vill också poängtera att jag slitit på högskolan i 3,5 år + massa extrakurser för det jobbet jag har, ingen räkmacka direkt. Men sitter man då och betalar 10000+ i månaden på boende + en massa andra omkostnader - ja då har man gjort sitt val tänker jag. Jag insåg däremot att jag inte skulle får plats med både min konstverksamhet och min ganska så gigantiska klädsamling på 23 kvadrat så det löste jag genom att skaffa en ateljélokal. Så man kan säga att jag bor i en två:a fast på två olika platser. Utmärkt lösning.

Jag har fasta utgifter på ca 4000 i månaden. All inclusive. Vilket ger en ganska bra slant över till skojigheter. För det priset känns det mer än ok att bo i en garderob, dessutom bor jag ju ändå på hotell ungefär en fjärdedel av året - så jag får min beskärda del av 50 nyanser av vitt. Mindre än halva lönen (10 papp) går in på resekontot så fort lönen dyker upp varje månad. Det brukar räcka till två längre resor under ca en månad på sommar och vinter och ungefär 1-2 weekendresor i månaden under resten av året (inklusive resor inom Sverige, festival- och jobbresor). Förra året gjorde jag 31 resor och besökte 11 länder. RESOR 2017

Nu ska jag äta nudlar resten av månaden så jag kan spendera massa cash på lyxig sushi i Tokyo i påsk.

Ps. Nu är jag nyfiken - hur prioriterar ni och hur bor ni?

RESTIPS #3

1 Läs mer >>
Ännu en fantastisk helg i Oslo med världens bästa person, världsgod mat och snygga väggmålningar.

Efter en kort busstur (sov hela vägen) landade jag i Oslo på lördagsförmiddagen (efter en ganska hård premiärfestsnatt ute på klubb). På dagens agenda stod besök i akvariebutik, snowboardskors-letande och graffiti-spanande. Jag var sjukt sugen på mexikanska tacos - men det blev för långt att gå så fick rekommendation om att gå till Postkontoret i stadsdelen Tøyen och käka pizza (jag vet, skumt namn, gissar att det kanske har legat ett postkontor där någongång i dåtiden). Supergod pizza - men för 200 norska kronor per pizza ska man väl kunna förvänta sig det. Stenungnsbakad pizza med biff, pepperoni och (osynliga köttbullar) + gigantiska vitlöksbröd.

Man kan väl säga att hela den här helgen gick i matens tecken och vilken mat sen. Allt var supergott. Oslo levererar! ...eller så är det vi som är tokgrymma på att välja rätt ställen. Jag tror på det senare. Efter pizzan åkte vi hem och gjorde en stor kanna Bloody Mary - jag råkar vara självutnämnt bloody-proffs med efterföljande tacos & mello. Hittar man ingen restaurang får man fixa själv och tacos är nästan alltid godast närt man gör det själv ändå med sina favvo tillbehör. På tal om mello, vilket hitte-på. Vad är det som händer? Bäst var Överse Senap för att citera Erik Ekstrand och Jörgen Lötgård i #Meh (finns på youtube) som är dom inofficiella kommentatorerna som SVT försökt stoppa. Dom gjorde hela spektaklet sevärt.

Söndagen spenderade vi som vanligt i sängen med film, mat och spel, När & Fjärran, 1-0 till A. Beställde utkörningsmat från Bangkok Thai och fick en av dom bästa biffsalladerna - EVER. Till och med bättre än i Bangkok haha.

OSLO FOODWKND

2 Läs mer >>

THE AZORES STORIES
The Green Island – The Grey Island – The Blue Island
15 dagar. 3 öar. 8 flygresor. 2 färjor. 5 boenden.

PICO - MADALENA. Nu är vi tillbaka på Pico Island, men den här gången i staden Madalena, öns största - där också största hamnen och färjeläget ligger. Här spenderade vi 24 timmar innan flyget tillbaka till resans startpunkt Ponta Delgada på ön Sao Miguel.

Dag 11. Tog färjan tillbaka till Pico island och staden Madalena. Var egentligen på jakt efter sushi men hittade en sunkig ölbar istället - vilket vägdes upp av restaurangen vi hamnade på senare. Supermysig med kebabglass som efterrätt, ja inte glass med kött men glass på en snurrande kebabpinne som man hyvlade ner i sin tallrik (tyvärr ingen aning om vad restaurangen hette). Avslutade kvällen med bubbelbad på rummet.

Dag 12. Utforskning av staden Madalena. Tusen bilder av vågor och stormigt vackert hav, hittade sushin som vi letade efter kvällen innan, blev kompisar med en supergosig katt och drack marockanskt te och åt kladdig chokladtårta på ett Tea House innan det blev dags att ta en taxi till flygplatsen - tillbaka till där resan startade - i Ponta Delgada på Sao Miguel. Den här gången hade vi bokat rum på Talisman, ett av stadens mest kända hotell. Bra val! Supermysigt hotell med fint rum och megabekväma sängar - mitt i centrum. Allt är visserligen i centrum, staden är ju inte så stor. Intog kvällens middag på en rosa restaurang, bestående av rosa kött och rosa väggar - Casa Rosa.

To be continued. Last stop (back to) Sao Miguel.