.WORLD BY TINA, .WORLD BY TINA: EUROPE, .WORLD BY TINA: EUROTRIP18, .WORLD BY TINA: SPAIN almunecar, andalusien, estepona, nerja, peniscola, valencia

ANDALUSIEN & VALENCIA

SWETRIP & EUROTRIP SUMMER OF´18

11 länder, 46 dygn och 1300 mil i en ombyggd Toyota Yaris Verso

Dalarna – Sörmland – Östergötland – Småland – Öland – Nederländerna – Belgien – Frankrike – Spanien - Portugal - Gibraltar - Andorra - Luxemburg – Tyskland – Danmark

_________________________

SPANIEN: Andalusien & Valencia
Estepona, Nerja, Almunecar & Peniscola

Om jag ska välja mellan Atlantkusten och Medelhavskusten när det gäller Spanien så vinner solkusten med Costa del Sol och Costa Brava med råge. Tvärtom mot Frankrike där jag inte alls är lika förtjust i medelhavsrivieran  som den mäktiga alabasterkusten. Ska jag vara helt ärlig så gillade jag faktiskt inte Franska riveran alls speciellt mycket, trivdes inte så bra i Nice och tyckte att Monaco var rätt löjligt med sina fancy pancy båtar och bilar. Medeltidsbyn Eze gillade jag, men den hade ju inte så mycket med kusten att göra förutom den fantastiska utsikten. Länk: http://worldbytina.se/2017/april/village-of-eze.html Men jag är självklart beredd att ge den sidan av Frankrike en andra chans! Ge mig gärna tips på ställen jag inte borde missa där.

Men nu över till Spanien, där vi är tillbaka efter att ha kört runt Europas västligaste fastlandsudde - Costa del Sol!

ESTEPONA
Vårt första stopp efter Gibraltar blev Estepona, i Malaga provinsen, Andalusien. Här stannade vi bara en natt, kom dit rätt sent och körde därifrån tidigt, så har egentligen ingenting att säga om området mer än att det kändes som ett klassiskt turistort, med strand, barer, vita hus och vackra rosa bougainvilleas. Vad jag förstått så är det ett bra alternativ om man vill ha mer lugn än till exempel i Marbella och Torremolinos som är klassiska charterparty orter.

NERJA & ALMUNECAR
Från Estepona bilade vi vidare förbi kända turistställen som Marbella, Mijas ”dom vita byarna”, Fuengirola, Torremolinos, Malaga och Nerja. Vi valde att inte stoppa vid någon av dom denna gång, Fuengirola och Torremolinos har jag varit i förut, och åker gärna tillbaka - men inte när vi har friheten att åka vart vi vill med bil. Men det var spännande att se dom kända turistorterna från motorvägen, ett helt nytt perspektiv där allt ser EXAKT likadant ut. Vi stannade i Nerja vid en plats vi hade tänkt att slå camp på, det visade sig vara en stor odling med tomater, citroner, avokado och bananer - inte alls ett lämpligt boende. Så vi åkte vidare till Almunecar och Marina del Este där vi hittade värsta bästa snorkelvattnet. Kristallklart med mängder av vackra och roliga fiskar. Under vår vistelse i Marina del Este hann vi besöka tre av hamnens sex restauranger och åt resans hittills bästa oliver! …och en lite sämre Bloody Mary.

PENISCOLA
Dagen efter åkte vi genom Spaniens ökenlandskap med topptemperatur på 42 grader. Bilbastu utan AC. Fantastiskt svettigt! Sista stoppet i Spanien på denna resa blev Peniscola (ja jag vet, namnet är hysteriskt roligt) i Valencia, vid stranden Playa Norte de Peniscola. Fin strand kantad med höga palmer, ett vackert ställe, om än snäppet ”turistiskt” för min smak. Roligaste upplevelsen här var campingens busiga kissekatter och sköldpaddorna som levde fritt i en liten bäck. Riktigt tråkigt matutbud ALLA restauranger serverade exakt samma mat, paella haha. Det är visserligen supergott, men jag skulle nog inte vilja äta det sju dagar i veckan två gånger per dag. Men when in Valencia så åt vi såklart en klassisk paella med musslor, räkor och bläckfisk. Rätten kom till i just Valencia under 700-talet och är spansk husmanskost som görs av dom råvaror som finns till hands. Ris är dock alltid basen och sedan tillsätts diverse grönsaker, skaldjur och/eller kyckling - och inte att glömma, den viktigaste ingrediensen - saffran! Namnet paella kommer från den valenciska ordet för stekkärl - en platt rund gryta med två handtag, inet helt olik en wokpanna.

Istället för att fortsätta kusten upp mot Barcelona valde vi att köra inåt landet - mot Pyrenéerna och lilleputtlandet Andorra!

#1 - - FREEDOMtravel:

Pensicola är fint (men det ösregnade när vi var där). Franska rivieran är mer än lyx har vi lärt oss ;) Vi gillar Cannes faktiskt, men sedan finns det bohemiska ställen som naturist(!)ön Ile du Levant. En annan fantastisk plats är ön Port-Cros som känns lite som Karibien ;) (Kan dock hålla med om att vissa delar av rivieran blir lite stela och tråkiga, gillar inte St Tropez till exempel.)

#2 - - Veiken:

Vilken härlig tripp ni gjorde. Vi försöker också att undvika de värsta turistgettona.
Paella äter jag inte sedan jag blev magsjuk i Barcelona för många år sedan av en dålig paella!
Svar: Vi kom inte hela vägen upp till toppen, men så högt man kan köra med bil kom vi. Annars har jag inga problem med glas under fötterna och stup under...