.WORLD BY TINA, .WORLD BY TINA: RESTIPS & TANKAR resa en rättighet, resa miljömedvetet, resenärers rättigheter, sämst i test

RESA - EN RÄTTIGHET?

RESA - EN RÄTTIGHET?
 
Har resor blivit en mänsklig rättighet och vem betalar priset i slutändan, flygbolagen, de anställda eller vår miljö? 
 
I min morgonrutin ingår att vakna och ligga och kika lite i telefonen, checka av mina sociala medier om något hänt under natten som jag behöver förbereda mig på innan jag går till jobbet med anledning av mitt yrke som pressansvarig, dels via min arbetsplats, dels via min reseblogg World by Tina - samt som Resekonsulent-student som jag är sedan en månad tillbaka. 
 
Som sagt jag vaknade och möttes av en ganska hetsig diskussion på Facebook kring billiga flygresor och vad konsekvenserna av det. Jag blev klarvaken och kastade mig in i diskussionen, som den blivande Resekonsult jag planerar att bli känner jag att det är bra att ha koll på läget. Det var tydligt att diskussionen var uppdelade i två läger, dom som tycker att alla har rätt att resa till så låga priser som möjligt och som inte ser några som helst problem med orimligt billiga priser, snarare tvärtom - och dom som gärna betalar lite mer, eller ganska mycket mer - MEN bara om det kan bevisas att det man betalar för går till bättre arbetsvillkor för anställda, forskning till miljövänliga(re) bränsle och underhåll av flygplanen. 
 
Trådskaparen startar diskussionen med dessa ord: "Är det bara jag som är så less och se de här erbjudandena om billiga flyg, herregud nu kan man åka till London för ett par hundringa det är fel och jag förstår inte hur de kan göra sig någon vinst på det hela, slitage underhåll löner ja hur går det ihop? Jag skulle aldrig sätta mig i ett sånt plan av många anledningar. Jag brukar alltid betala skäligt belopp, det känns mycket bättre av många anledningar. Nej höj priserna istället jag tror det lönar sig i längden” 
 
Kommentarerna som började strömma in handlade om att:
Kommentarer i kursivt = mina åsikter
 
”Svenssons" ska ha råd att resa.
Som om det vore en rättighet, jag ser det snarare en lyx som vi unnar oss.  
 
Det är miljövänligare att fylla planen.
Ja, självklart, men om det i längden bidrar till fler avgångar och fler flygningar? 
 
1 resa per år istället för ingen alls om 50 år.
Kanske kan fungera som en tankeställare för många!
 
Konstigt att folk klagar om att något är för billigt. 
Nej, det är inte så konstigt, många är medvetna om att billiga varor och tjänster ofta kommer med konsekvenser. Låter det för billigt för att vara sant - ja då är det ofta det. 
 
Jag tänker, fritt från hjärtat - och hjärnan. 
 
Det kanske snarare handlar om att göra avkall på annat, att spara ihop pengarna. Vet hur min mormor och morfar sparade för att ha råd att åka på den där första charterresan. Och helt ärligt tror jag att resan ökar i värde (personligt värde) om man kämpat för att ha möjlighet att åka. Men det är ju ett annat perspektiv, ett annat sätt att se på det. Jag reser mycket, men bor också i en skrubb och käkar nudlar i månader för att ha råd med mina drömresor. Tänker högt nu, men det kanske snarare är så att jag blir irriterad på dom som får tag i dom där riktigt låga priserna när jag själv betalat tusenlappar för samma resa...kanske hade alla vunnit i längden på att varken ha superbilliga eller superdyra priser. Fasta priser kanske är hela lösningen. Folk kommer inte sluta resa, men kanske får spara lite längre. Då slipper man ju också stressen med att boka en viss tid innan eller vänta så länge som möjligt för att priserna kanske går ner. Många inrikesflyg är ju baserade på ett sådant system, så var det bland annat på Azorerna och i Indien. Spelar ingen roll när du bokar, samma sträcka kostar alltid samma pris. Jag tror att det systemet är mer hållbart i längden, mer ”rättvist" för alla och då finns dessutom utrymme för att budgetera för bättre anställningsvillkor och bränsleforskning. Vi resenärer har faktiskt möjlighet att ställa krav, men vi måste betala för det. 
 
"Man får vad man betalar för" känns som ett mitt-i-prick-citat i det här fallet. 
 
...om vi betalar ett par hundra för en resa till London, har vi verkligen rätt att gnälla då? Vad är det för rättigheter vi kräver egentligen för det priset? Ersättning vid inställd flyg? Bra service? Kan vi verkligen kräva det eller har flygbolagen då rätt att även sänka sin standard? Jag fick också, samma morgon, veta att ett av de lågprisbolag som en som Sveriges största researrangör använder sig av gått i konkurs…jag blir självklart nyfiken, av vilken anledning, för prisvänliga biljettpriser? 
 
En annan klok person i en annan diskussion som handlade mer om miljöaspekten: 
"Utsläppen ska minska, inte resanden" - dom orden ställer jag mig 100% bakom! 
 
Vårt sätt att resa kommer inte hålla i längden! Någonting måste förändras, högst troligt med mindre flyg, och kanske mer tåg. I slutet av oktober ska jag åka tåg längst med Bergenbanan som sägs vara en av världens vackraste och högst upp på önskelistan står en tur med Hurtigrutten. Ingenting är ju 100% miljövänligt, men det är betydligt bättre alternativ. Och jag vill passa på att slå ett slag för facebookgruppen Tågsemester där resenärer delar med sig av tips och inspirerande resor - med tåg. 
 
LÄSTIPS: Jag skrev nyligen en annan artikel med ämnet ”Sämst i test” om gnällsvenskar på resa. 
 
Besök också min resebloggarkollega som driver Resa Medvetet - om att resa hållbart och etiskt
 
Photo by Carlos Hernandez on Unsplash
 
#1 - - Emma Engström:

Oj ja detta var verkligen en tankeställare! :o

#2 - - Eva på rucksack.se:

Superbra skrivet! Håller med i allt! (Jag läste faktiskt tråden du hänvisar till, var många divergerande åsikter i den)

#3 - - Veiken:

Bra där! Vi reser en del, men väljer noga vilka vi reser med. Just nu kryssar vi med ett rederi som har som mantra: Save the seas.
Ryanair och liknande lågprisbolag sätter jag inte min fot i.
Ett toppenuttryck om mer resande och mindre utsläpp.
Resa är ett fredsprojekt om man gör det på rätt sätt och upplever andra kulturer!

#4 - - Mats Linder:

Väldigt bra text! Men tyvärr är ju den dystra sanningen att det knappast hjälper att du bor i en skrubb och käkar nudlar... Mer än en enstaka kort flygresa om året lär du koldioxidmässigt ändå inte ha råd med ifall du ska klara dig under gränsen för vad vi faktiskt kan unna oss: 1-2 ton CO2-ekvivalenter per person och år. (Det gör inte heller jag, trots att jag de senaste tio åren bara har flugit fem gånger, och då inom Europa). Så hård är den dystra sanningen. Men all högaktning för att du tänker så djupt och så långt och förhoppningsvis väcker tankar hos läsarna.

#5 - - Linda:

Bra perspektiv och inlägg!