TRAINTROTTER

TRAIN IS THE NEW PLANE. Ingen har väl missat att tåget är den nya lilla svarta – i ny skepnad. Alla hetsar, ta tåget – för miljön. Men blir det istället ett svepsjäl för att resa mer? 

TAKE THE TRAIN?

Jag ser en positiv utveckling men vad jag också ser är tendenser till att personer som tar tåget ”blir hyllade” för just det. Inte för att de reser mindre. Kanske lägger dessa personer bara till en resa i sina redan fullbokade resekalendrar, jag är rädd att jag själv är en sådan person som tänker, “åh kul då kan jag resa ännu mer utan att få skäll”. Meningen är ju att en ska välja tåget ISTÄLLET för den där flygresan man tänkt att ta.

TIME & CASH

Men det är faktiskt inte så värst vidare enkelt att ta tåget – det krävs många timmar av planering, budgeterande, bokning av sittplatser och koll på färdvägar. Inte så bara med andra ord. Tågluffens popularitet har verkligen gjort en rejäl come back – men det kostar – och det är inte ”bara att åka” även där måste du planera antalet resdagar i förväg och planera dom så smart som möjligt för att kunna nyttja Interrailkortet till fullo. Tycker man att det är kul att planera resor så är detta det ultimata sättet att resa.

ME & TRAIN

Jag studerar just nu till TRAC-utbildad Resekonsult på YrkesAkademin där jag har ett år kvar på utbildningen och jag är redan säker på vad det är för typ av resor jag vill jobba med – lands- och vattenburna. Tåg, buss, båt! Jag har pendlat med tåg hela mitt yrkesliv, minst 1-2 dagar i veckan, med tåg och är vad man skulle kalla en tågvan resenär. Jag har dock aldrig gjort en klassisk tågluff men har däremot åkt en av världens vackraste järnvägar i Norge, testat det beryktade nattåget i Indien och åkt världens snabbaste tåg, bullet train/Shinkansen i Japan. Så jag är inte helt utan erfarenheter inom området tåg och järnvägar. Min högsta tågdröm är att åka Transibiriska genom Asien – men jag har en låååång bucket list med tågresor jag vill göra både när och fjärran. Som extra bonus kommer jag, inom ramen för utbildningen, att göra en 3-månaders praktik på Norges största resebyrå med fokus på tåg, Reisebyrået AS – Tur & Tog. Det ska bli så inspirerande och kul att lära mig mer om både tågbokningssystem och hur man producerar och planerar en tågresa från avresa till hemkomst. Checka in deras sida för massa inspiration för tågresor i Alperna, Skottland och Norden. Länk: https://www.facebook.com/reisebyraet/

@TRAINTROTTER <—— nytt konto på Instagram!

Med dessa erfarenheter i bagaget startade jag instagramkontot @traintrotter – namnet var ledigt och en vill ju vara först på tåget så att säga=) Ett öppet arkiv för tågupplevelser såväl mina som andras – från hela världen. Har du en tågresa att dela med dig av i bild och ord? Skicka meddelande i kontot. Länk: https://www.instagram.com/traintrotter/

WORK BY TRAIN

Mitt förslag till alla arbetsgivare där ute, uppmuntra era anställda till att ta tåget, det kanske kostar lite mer i både cash och tid – men det kommer vara värt det i slutändan. Avsätt mer restid och erbjud extra lediga dagar i samband med resan. Det tar tid att åka tåg. Kunde dom förr kan vi nu. Det är dags att stanna tiden och backa tillbaka till tågets glansperiod!


Sovkupé i Indien
 mellan Ranakpur och Mumbai, ok, inte så värst mycket till kupé. Drog nitlotten och fick sova i gången, bland högljudda fot-tafsande Indiska män. Men det avskräckte mig inte, redan några dagar senare var vi på nattåg igen den här gången från Varkala upp till Goa. På den resan lärde vi oss knepet att be om ett extra lakan för att ”stänga” om oss.
Istället för att flyga inrikes (som var sökmotorernas rekommendation) från Nagoya till Tokyo valde vi att ta snabbtåget, bullet train eller Shinkansen som det heter den dryga timmen det tog. Som bonus fick vi både checka av att resa med världens snabbaste tåg samt se Mount Fuji på ganska nära håll. Magiskt trots moln. Lite svårt att ta bilder i den hastigheten dock, 320 km i timmen.

Bergensbanen mellan Oslo och Bergen tur och retur.
Den här resan gjorde vi i höstas, genom det vackra norska landskapet med snötäckta fjäll och dalar. Det var wow samtliga 14 timmarna, 7 dit, 7 hem, vi passade självklart på att stanna två dagar i fina Bergen också.
Så tell me, vad tänker du om att välja tåget som transportmedel? Jag är också nyfiken på vilken som är din mest minnesvärda tågresa – eller drömresa med tåg?

2 thoughts on “TRAINTROTTER

    1. Det är en av mina drömtågresor också! Ser helt fantastiskt ut. Säljer en sådan resa just nu på tågresearrangören jag jobbar hos, vill såååå gärna åka med!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.