REPUBLICA DE GUATEMALA

En resa med Rosa Bussarna genom Centralamerika med start i Playa del Carmen Mexico och hemresa från Panama City. Efter några dagar i Belize och den magiska ön Caye Caulker åkte vi in i djungeln, närmare bestämt till Guatemala och det lilla samhället El Remate vid sjön Petén Itza i närheten av  mayaruinerna i Tikal. Under vår vistelse i Guatemala besökte vi också Panajachel och Antigua. Året var 2011.

TIKAL – PANAJACHEL – ANTIGUA

Summary in English:

Tikal (the ruins) Best place to stay, in El Remate by the lake Peten Itza, close to the ruins. The ruins are magnificent! And well preserved deep in the jungle.

Panajachel – my favourite spot in Guatemala (so high up that you almost get dizzy), surrounded by three volcanos and a lake – Lake Atitlan and the villages: Santa Catarina, San Antonio, Santiago. Great shopping at the mayan market. Had the best tacos in the world here! Party place: Pana Rock!

Antigua – BEAUTIFUL old city. Great architecture. Best place to wine & dine: Rainbow café, the rice & beans is the shit, cheap & simple. Try the Krishna Milk – tea with honey, vanilla and banana, super tasty! Hopefully you don´t have to see a vulcano in action – it was quite scary.

EL REMATE & TIKAL

Dag 7. Tisdag 1 mars. Tidig frukost på samma ställe som dagen innan, Amour Café tror jag det heter, skylten är ett hjärta. Bra mat, snabb service, och bra priser. Lokalbefolkningen själva äter där. Efter tre dagar på denna lilla ö börjar man känna igen folk, och folk känner definitivt igen oss. Alla hälsar, tar i hand och är glada. Det är så trevlig stämning! Rastafolk verkar vara helt underbara människor, glada och öppna. Efter frukost kom taxibåten och hämtade oss, en timme senare var vi i Belize City och gick ombord på vår Tica-buss mot Guatemala. Efter ett gäng timmars bussåkande kom vi till gränsen in till Guatemala, byn vi bodde i hette El Remate, liten, väldigt liten, men väldigt charmig. Mysigaste hotellet hittills med hängmattor. Byn låg alldeles vid en sjö, Lagos Peten Itza – och bara några kilometer från petendjungeln. Solnedgången var en av de vackraste jag någonsin sett, sjön var helt spegelblank och solen lysande orange. Drack öl, Gallo (betyder tupp) vid en restaurang med utsikt över sjön, åt middag på samma ställe.

Dag 8. Onsdag 2 mars. Gick upp tidigt och åt frukost, strax innan åtta åkte vi till mayastaden Tikal, inne i djungeln. Vi hade med oss en riktigt bra guide som berättade om mayafolket. Väldigt fascinerande. Vandrade bland ruiner och tempel i över fem timmar. Så jäkla mäktigt att se templen som sträcker sig upp mot himlen mitt ute i djungeln. Man har svårt att tänka sig att de är byggda av människor, nästintill omöjligt. Det högsta templet var ca 80 meter tror jag – och det var jag uppe i!!! Utsikten var helt otrolig, men benen var bra darriga, fick svindel. Läskigt men mäktigt. Glad att jag vågade mig upp. Efter Tikal-vandringen åkte vi tillbaka till hotellet, bytte om till badkläder och gick ner och tog ett dopp i sjön och väntade på solnedgången, lika vacker som dagen innan, kanske till och med ännu vackrare. På kvällen åt vi middag på det som skulle vara den bästa restaurangen i byn, Don David, maten var riktigt god, bönor, ris och fylld paprika med köttfärs. Guatemalsk mat påminner ganska mycket om mexikansk. Gott! Kvällen avslutades på hotellets restaurang med den guatemalska ölen, Gallo.

PANAJACHEL & LAKE ATITLAN

Dag 11. Lördag 5 mars. Tillbaka till Guatemala (efter en avstickare till Honduras) och staden Panajachel där vi stannar i tre nätter. Vår busschaufför är snudd på fantastisk, han spelar Aerosmith – mina musikaliska gudar. På vägen åkte vi igenom Guatemala City, staden gjorde mig lite illamående, vakter med gevär stod i varenda hörn och busschaufförerna berättade att stannar man med en turistbuss så måste man betala en summa pengar till det gäng som styr den stadsdelen – annars kan man riskera att bli skjuten. Guatemala City är inte en stad jag gillar. Efter ytterligare någon timme stannade vi för lunch på en guatemalsk vägkrog, där fanns också en del marknadsstånd, köpte ett armband. Sista biten fram till Pana gick genom krokiga vägar på väldigt hög höjd, vi åkte bland molnen, vackert. Blev varnade för att fotografera lokalbefolkningen, fråga först! Vilken egentligen bara är sunt förnuft. När vi kom fram fick vi våra hotellrum på Paradise Inn – sen gick vi ut och drack drinkar, öl och tequila på tre olika ställen, restauranger och nattklubbar, bästa stället hette Pana Rock.

Dag 12. Söndag 6 mars. Lite bakis efter gårdagens utekväll. Hela res-gänget hyrde en båt över dagen för att åka runt på den stora vulkansjön Lagos Atitlan, se på vulkanerna och besöka de små byarna runt omkring. Santa Catarina, San Antonio och Santiago. Oj vad vackert det är. Runt sjön ligger tre stora vulkaner, ej aktiva. Sjön har bildats från dessa, en vulkankägla kallas det tror jag. Staden Panajachel och sjön ligger på 1600 meters höjd, så vi är rätt högt upp i bergen. Det märks det är lite kyligare på morgonen och på kvällarna här än vid de andra orter vi hittills har besökt. Det var svårt att nå staden, många timmars bussåkande bland krokiga smala vägar med branta stup, förmodligen inte så många som hittar hit om man inte blivit tipsad om det. Jag är väldigt glad att vi är här, jag trivs! Mayafolket, indianerna som bor här är väldigt gulliga och ler hela tiden. Finns jobbiga försäljare också som man tycker synd om, men det får man försöka blunda för. Många barn som går runt och säljer sjalar och armband, jag har köpt massor för flickorna är så söta så jag kan inte låta bli, dessutom är det superbilligt så jag vill göra dom glada. Under dagen besökte vi tre olika byar runt sjön, Santa Catarina, San Antonio och Santiago. Santa Catarina var jätte liten och inte alls turistig. San Antonio tyckte jag allra bäst om. Santiagos försäljare var lite för påstridiga och gav mig en smula ångest. Fick med mig en stickad tröja, en sjal, fem armband och en liten canvas tavla i olja över sjön. När det var dags för lunch hittade vi ett pyttelitet tacos-hak, gott men vi var lite rädda för att bli matförgiftade. Fick lära oss att man har lime och färsk koriander på tacos – och det var riktigt gott! På kvällen gick vi ut och åt i Panajachel, rätt många av oss hamnade på samma ställe. Trevligt. Italiensk mat, åt risotto med svamp, gott och väldigt mättande. Bara en öl på hela dagen, det är nog rekord för mig sedan vi började resan för 12 dagar sedan. Kvällen blev tidig, fortfarande trötta efter gårdagen och längtade rejält mycket efter sömn.

Dag 13. Måndag 7 mars. Efterlängtad sovmorgon. Inga utflykter planerade för dagen och vi lämnar inte Panajachel förrän om ytterligare en dag. Skönt att inte veta vad man ska göra. Ta dagen som den kommer. Vi åt frukost vid en strandrestaurang, stor frukost med ägg, kött, frukt, stekt banan, tortilla, bönröra, juice & kaffe. Sen tog vi en runda i byn, shoppade lite kläder, växlade mer pengar och åt glass. Eftermiddagen spenderades med öl i en park vid vattnet, mysigt, köpte konstig men god frukt av en indiankvinna. Såg ut som ett fikon, men smakade plommon. Någon som vet vad det kan vara? När vi kom tillbaka till hotellet drack vi mer öl och sen gick vi ut och åt riktigt god mat. Hann även med en ölhink på utestället Pana Rock innan det var dags för sängen. Sista kvällen i Panajachel sen åker vi vidare till den vackra staden Antigua.

ANTIGUA

Dag 14. Tisdag 8 mars. Åt frukost på samma ställe som dagen innan, trevlig personal och god mat, mycket mat, frukosten är lika stor som en hel middag, men kostar bara ca 25 kr. Träffade en söt katt som kom och sa hej genom att hoppa upp i knät och power-gosa. Hann sola någon timme på hotellets takterass innan det var dags att sätta sig på bussen mot Antigua. En bussfärd på ca fyra timmar. När vi kom fram checkade vi in på hotellet, Santa Lucia (coolt namn) och gick ut och åt mat, blev snabbmat, Guatemalas motsvarighet till KFC. Sen gick vi runt lite för att utforska staden, upptäckte ganska snart att staden var lite för snurrig för att utforska på egen hand så Lonley Planet fick bli vår guide. Hittade ett mysigt ställe, Rainbow Café som var ett cafe/bar/restaurang och som även sålde böcker. Himla bra ställe. Beställde en Krishna milk, lite likt chai latte fast med smak av honung, vanilj och banan – som en varm banan milkshake. Gott och annorlunda. Fick veta att det skulle bli livemusik på kvällen – så vi gick hem, bytte kläder, fixade till oss och gick dit igen. Drack mohjito och åt en guatemalsk maträtt, bönor och ris, enkelt, billigt och riktigt gott. Killen som uppträdde spelade latino & Depeche Mode och lite annat blandat. Inte grymmast, men skön att lyssna på. Det blir förmodligen ett ställe vi besöker fler gånger under de fyra dagar vi är här. Livemusik varje kväll.

Dag 15. Onsdag 9 mars. Ytterligare en dag utan det minsta planering. Skönt. Åt frukost på ett närliggande hotell – pannkakor, vattenmelon, te och gratis internet. Frukosten var också gratis, ingick i boendet. Efter frukost vandrade vi runt på en gigantisk marknad för både turister och lokalbefolkning, smått kaotisk och luktade inget vidare vid kött & fisk avdelningen. Efter det hittade vi till Antiguas matbutik som vi tror var den största inne i stan. Köpte ett par avokados. Sen blev vi öl-törstiga, hittade en restaurang med takterass och utsikt över en av de närliggande vulkanerna. Blev även en sväng till Mcdonalds – mjukglass! Ett av de vackraste Mcdonalds jag varit på, en stor uteservering med buskar och blommor och sköna soffor att slappa i. Dessutom kostar en vanlig meny mindre än 25 kr. Vandrade runt någon timme till i staden, tittade på vackra byggnader och söta hus i olika färger. Gillar staden mer och mer – även om jag gillar städer som ligger vid havet betydligt mer. På kvällen fick vi med oss ett helt gäng till det som blivit vårt favoritställe, Rainbow Café, drack öl och åt mat. Efteråt beslutade vi oss för att köra en pubrunda, hittade en irländsk pub som vi blivit tipsade om. Men pubrundan blev inte så lång, efter tre drinkar var vi fortfarande kvar på samma ställe. Drack White Russian och Caipirinia. Avslutade kvällen på ett lounge-ställe som jag inte minns namnet på, två drinkar till priset av en – Cuba Libre.

Dag 16. Torsdag 10 mars. Sista heldagen i Antigua innan vi åker till El Salvadors huvudstad San Salvador, fast där blir det bara en natt. Tydligen en farligt stad, som Guatemala City. Idag har vi gjort ganska så mycket ingenting, promenerat runt i staden, tagit massa bilder. Köpt alkohol till den långa bussresan mot Nicaragua om ett par dagar, 13 timmar tror jag vi ska åka buss då. Perfekt för bussfest. Har även druckit öl på en takterass, vi gillar takterasser – och öl. Ni sitter vi på favvo-stället, Rainbow Café (igen!) fjärde gången på tre dagar. Rödvin, mat & internet.

Dag 17. Fredag 11 mars. Vaknade strax innan 6 av att någon ropade att det var vulkanutbrott, vi blev livrädda och sprang upp på taket för att titta. Man såg den röda lavan lysa på toppen och små rökpuffar. Läckert! Vilken upplevelse – tillsammans med soluppgången blev det ännu vackrare. Förmiddagen spenderade vi med honungs-pannkaka & vattenmelon-frukost och marknads-shopping innan det blev dags att sätta sig på bussen mot El Salvador.