BOCAS DEL TORO & PANAMA CITY

RESEDAGBOK. Nu har vi kommit fram till sista delen av mitt äventyr med Rosa Bussarna genom Centralamerika 2011. Låt mig berätta om den fantastiska ön Bocas del Toro och den ännu mer fantastiska ön Bastimentos samt Panama City och Panamakanalen.

SUMMARY IN ENGLISH: Bocas Del Toro – amazingly colourful island with pretty wooden houses surrounded by water and boats.  And if you wanna go paradise – go to the island of Bastimentos, 20 min boat ride and 30 min walk across the island and you will reach the most beautiful beach. Ps. Bring water and good shoes – we totally missed out on that part. No restaurants, no shops, no nothing. Panama City. Be sure to visit the Panama Canal, you think its huge? Its even bigger! If you´re lucky you can see a ship pass. We did. Panama City is best viewed from above – as soon as you arrive – go find a skybar!

BOCAS DEL TORO. Utanför Panamas kust hittar man den färgglada ön Bocas Del Toro – och 10 minuter med båt utanför den hittar man ön Bastimentos. Väl framme på ön får man vandra genom djungeln i ungefär en halvtimme för att slutligen nå fram till THE BEACH. Jag tror att den hette Wizard men är inte helt säker. Tips: Ta med mycket vatten och byt flipflopsen till gympadojjor för djungelvandringen (det gjorde inte vi – big mistake). Som tur var kom det två killar förbi som var ute och plockade kokosnötter som öppnade en åt oss. Det finns ingenting att handla på ön. Bara sand och djungel. Men så wow.

ISLA COLON

Dag 29. Onsdag 23 mars. Från Costa Rica till Panama. Frukost och sen en busstur till ett närliggande kakaoplantage, några av oss skippade den guidade turen och placerade oss i bikini vid en pool istället. Mer buss – hela vägen till Panama och Bocas del Toro, sista biten ut till ön åkte vi en snabb båt. Bocas del Toro består av flera öar, vi bor på huvudön Isla Colon. Checkade in och gick på drink-äventyr, hittade ett ställe med happy hour drinkar för två dollar. Hängde även en del på hotellet under kvällen – vin & skumpa tillsammans med flera från resgänget. Hittade ett ställe med livemusik (och 1-dollars öl), några killar som spelade Manu Chao – fick även veta att kvällens party tydligen var på en annan ö – men det blev ett lite för stort projekt så vi avslutade istället kvällen med mer alkoholhaltiga drycker på hotellet.

Dag 30. Torsdag 24 mars. Sol & beach Day! Vaknade, lite halvt levande efter gårdagens festligheter. Promenerade till beachen, den stranden som skulle vara den minst fina men närmast där vi bor. Stranden var jättefin! Låååååång och fylld av gyllengul sand. Dessutom var vi nästan helt själva förutom några förbipasserande hundar som kom och hälsade. Stekte ett tag sedan blev vi hungriga, hittade en liten lokal restaurang som hade tokigt billig mat. Gick tillbaka till stranden och sov i några timmar. Sen blev det ett stopp på en bar,  beställde en smoothie som helt klart var en milkshake och lite senare ytterligare ett stopp för mat, tomatsallad och iskall lemonad. Avslutade kvällen med öl och mat på två olika ställen. I love this place!

BASTIMENTOS

Dag 31. Fredag 25 mars. Efter frukost bestämde vi oss för att åka ut på äventyr till en annan ö, Bastimentos. Tog en taxibåt ca 10 min och fick promenera i en halvtimme genom djungeln för att komma till en väldigt lovely playa – Wizard. Lång, vacker och ödslig. Hängde där i några timmar, solade, badade, vilade, fotograferade, solade, badade. Vid tre-tiden var vi tillbaka på huvudön. Fördrev eftermiddagen och kvällen med mat, drinkar, vin, mer mat…och en snabb sväng på nattklubben Hundidos – The Sunken Ship. Tog glatt emot gratisdrinkar – men musiken var så värdelös att vi var tvungna att dra därifrån.

Bocas del Toro är en av de platser under resan som jag varit mest förtjust i. Ön är vackert färgglad med hus målade i alla regnbågens färger – gröna, blå, gula, rosa – ja alla färger man kan tänka sig. Färgerna gör mig glad! Stränderna fina och havet vackert. Invånarna verkade rätt trötta på turister. Som på så många andra platser där massturismen frodas. De har all rätt att vara trötta – även om det också är deras största inkomstkälla.

BOQUETE

Dag 32. Lördag 26 mars. Efter en frukt-frukost tog vi båten tillbaka till Panamas fastland där vår Tica-bus väntade på oss. Flera timmar senare, över höga berg och djupa dalar och smala krokiga grusvägar var vi framme i bergsbyn Boquete (ca 1000 meter över havet). På vägen så gjorde vi ett bad, öl & (dans!!!) – stopp vid en populär flod. Massor av lokalbefolkning som badade. Boquete är en mysig liten by, tydligen listat som en av de städer som det är trevligast för pensionärer att bosätta sig i på äldre dar. Efter att vi placerat oss på vårt rum gick vi ut på matjakt, lyckades hitta det förmodligen sunkigaste matstället på hela huvudgatan – mysfaktor noll, maten var ätbar men knappast god. Drog därifrån rätt snabbt – gick på shoppingrunda, hittade roliga micropopcorn i spännande smaker, vattenmelon-tuggummin (favorit!) och en söt kornblå byxdress. Senare på kvällen hittade vi ett riktigt toppenställe, ett franskt Art Café som serverade himmelskt god creme brulé & varm choklad. Suveränt avslut på kvällen.

PANAMA CITY

Dag 33. Söndag 27 mars. Gick upp tidigare än vi gjort på väldigt länge, klockan sex serverades en spartansk frukost i form av två rostade mackor med marmelad och kanel-te (som jag gillade skarpt). Lång resdag dagen till ära, närmare 10 timmars bussande till Panama City – som är resans sista stopp, två nätter innan vi flyger hem igen via Miami & Madrid. Panama City = shopping!!! Staden är full av skyskrapor, alla områden är inte speciellt säkra så man bör ta taxi vart man än ska. Mina rumskompisar drog ut på stan efter att vi checkat in, jag däremot valde därför hotellsängen framför shopping. Matförgiftningen i Costa Rica tog hårt på min kropp som fortfarande inte är återställd. Konstant trött och illamående. (Det visade sig senare att jag hade fått några bakterier som det tog ca 3 månader att återhämta mig från).

Dag 34. Måndag 28 mars. En dag fylld av stadsrundtur med buss i Panama City, sightseeing av Panama kanalen, en promenad genom gamla stan och shopping på ett gigantiskt köpcentrum (400 butiker!). Köpte en vacker långklänning, en svart partyklänning i siden och en axelbandslös topp i ett sjukt snyggt mönster. Allt för under 300 kr. På kvällen hade vi bokat hotellets takterass, 11:e våningen med utsikt över stadens skyskrapor. Mäktig utsikt. Barbeque & rödvin. Perfekt ställe för resans avskedsfest, sista kvällen med alla nya vänner – flera kommer jag garanterat att träffa igen – både privat och kanske på kommande resor.

Dag 35-36. Tisdag & Onsdag 29-30 mars. På resande fot i nästan två dygn. Startade hemresan klockan 5 på tisdagens morgon. Två dagar fyllda av väntan, innan flyg, under flyg, mellan flyg, efter flyg + ett tåg. Panama City – Miami – Madrid – Stockholm – Vara (…och lite stress för att inte missa flyg pga försenade flyg) – och firande av min födelsedag – tack för alla fina grattis & sången på Arlanda!!! =)

Det har varit en helt fantastisk resa – långt över mina förväntningar, hela Centralamerika är en underbar del av världen på väldigt många sätt. Vissa platser tilltalade mig mer än andra – men överlag – helt otroligt!!! Just denna resa är, trots att jag gjort hundratals resor efter denna, fortfarande en av de bästa jag gjort. Kanske för att det var min andra första långresa och innan jag åkte visste jag inte särskilt mycket om världen utanför Europa.