TURKEY | BITEZ

CHARTER TO BODRUM: In a little beach town called Bitez – along cats, fish and a monkey.

Hello Turkey! Kom fram till hotellet, Paloma Apartments i Bitez (Bodrum) strax innan midnatt. Åt middag och testade lokala ölen, Efos vid hotellets ena poolbar.

Checking out Bitezbeach. Poolhäng. Badmadrass. Strandpromenad. Lunchpaus, jäkligt gott med turkiska pannbiffar. Mojito på ett coolt ställe helt inrätt i rosa, längst ut på bitez beach udde. Längst med strandpromenaden tillbaka tog vi ölpaus på ett ännu mysigare ställe – helt inrätt med stora blommiga kuddar överallt och hängmattor. Eftermiddagshäng vid poolen. Solnedgång vid havet. Middag på en av strandens restauranger, på taket. Sällskap av tre söta katter som gärna ville smaka min grillade havsaborre. Hemma mötte vår nya lilla hotellkompis oss, en liten kattunge.

I love sun! Vaknade tidigt och gick ut och la mig i en solstol vid poolen. Vi köpte färska frallor och åt frukost vid vår lilla terass. Öl, bad, sol vid stranden hela dagen. Dödsvarmt. Var tvungen att doppa mig varje kvart. Köpte med lite pasta, tomatsås och färska tomater hem och lagade egen middag som vi åt vid poolen. Smart med lägenhetshotell. På kvällen gick vi och åt åt på ett ställe med mumsig mat, hallomi-sallad! Hamnade på ett annat ställe alldeles vid vattnet och pimpla drinkar och  turkiskt äpple-te och såg servitören göra konstiga partytricks och jag fick kramas med en ursöt liten apa – ja levande!

Poolday! Låg vid hotellets andra pool. Bokade en båttur till Kos. Pimplade drinkar. Solade lite mer. Promenerade vid hamnen och såg solnedgången. Drack mojitos på stranden och åt middag på the lemon tree.

Grekiskt äventyr. Tog båten över till grekiska Kos. Efter strul med pick-up bussen som inte dök upp skickades vi i taxi till båten. Snabb resa, båten tog bara 20 min. Så nu har vi lyckats checka av två länder på resan;) Hängde på beachen i kos stad hela dagen, vid ett suveränt strandhäng, jacksons beach. Mythos, solstol, hamburgare och trevlig personal – speciellt den tatuerade tjejen. Kom tillbaka till Turkiet vid 7-tiden. Åt kvällens middag på en kinakrog med vackra röda lyktor.

Pool-beach-pool-day. Solade och badade precis varenda minut av dagen, från 9 på morgonen till 7 på kvällen. Åt god turkisk mat på The Golden Spoon och drinkar på The First Stop, godaste drinken ever btw. En forbidden apple; äpple vodka, äpplejuice, pressad citron och mixat grönt äpple. Som en fruktsmoothie fast med alkohol. Note to myself: köp äpple vodka!

Beer&Beach-day. Stekte vid poolen på förmiddagen och sen promenerade vi ner till stranden och placerade oss i två solstolar – där blev vi kvar till 8-tiden på kvällen, drack en massa öl och softade i solnedgången. Senare tog vi en öl i hotellbaren och hittade en fancy fisk restaurang som vi käkade på, att den var fancy förstod vi först efter att vi satt oss – jag åt några dyra fiskar, mules, som var riktigt goda. Men det kan man ju unna sig som avslutning på en toppenresa.

Här kan du hitta mer tips och inspiration ur kategorin CHARTER: https://worldbytina.se/category/charter/