DUE TO CORONA

THE TRIP THAT DIDN´T HAPPEN. Jag hade först inte tänkt att skriva ett ord om hur min värld påverkas av COVID-19 aka coronaviruset som nu har drabbat världen med dunder och brak. Tänkte överlåta det helt och hållet forskare, (sociala) media och andra självutnämnda proffs. Men huxflux finner jag mig själv mitt i röran, i hemmakarantän i en lägenhet i Oslo – med anledning av en weekendresa till Wien som då inte var riskzon enligt varken svenska eller norska UD. Men inga onödiga risker tas och nu sitter vi här. Inlåsta. I 14 dagar.

Better safe than sorry

Den 4 april skulle jag och två vänner dra iväg på det stora tågäventyret till Italien, a dream to come true. Not anymore. Efter veckor av diskussioner om huruvida vi skulle våga åka eller inte känns det faktiskt skönt att världen tog det beslutet åt oss. Självklart åker vi inte.

Men vi kan fortfarande drömma. Drömma om resan som inte blev av. On hold. När allt det här är över och världen så småningom gått tillbaka till sina rutiner igen sätter vi oss på första bästa tåg för att stötta turismen som redan har hamnat i en ordentlig kris. Italien är det land jag tror kommer drabbas hårdast av detta eftersom stora delar av landet är beroende av turismen.

ITALY ON RAILS – The trip that didn’t happen

12 dagar med tåg längs Italiens vackra västkust inklusive Cinque de Terre och Pompeji.

OSLO – MALMÖ
Den 4 april var planen att ta bussen ner till Malmö för att där möta upp mitt resesällskap, äta Malmös bästa falafel och  därefter hoppa på nattfärjan till Travemunde i Tyskland.

MALMÖ – TRAVEMUNDE – VERONA
Vid ankomst i Tyskland skulle vi tagit oss till tågstationen vid färjeläget för att där hoppa på 09.40-tåget till Hamburg och därifrån vidare till Munchen där Nightjet, vårt rörliga hotell, skulle tagit oss via Österrike till Verona i Italien. Framme vid 6-tiden på morgonen, förhoppningsvis utvilade och redo för att gå och titta på Julias balkong, kanske ta en tur till Gardasjön samt dricka en himla massa vin på terassen till vårt omsorgsfullt valda boende mitt i Verona city (B&B Magnolia).

VERONA – GENOA
Efter två dagar i Verona skulle vi åkt vidare med tåg till Genoa för en natt med besök i världsberömda kustbyn Portofino. Här hade vi hittat ett perfekt boende via Airbnb.

GENOA – LEVANTO
Från Genoa skulle vi tagit oss med tåg under ca sju timmar ner till byarna i Cinque de Terre. Efter en hel del googlande tog vi beslutet att boka vårt boende i Levanto och ta tåget till den/de byar vi önskade besöka och vandra mellan. Här hade vi tänkt att stanna i tre nätter på Gli Artisti, i en nära 100 kvadrats lägenhet två minuter från närmsta strand.

LEVANTO – NEAPEL
Efter att vi vandrat i ”de fem byarna” var planen att bosätta oss i eller runt Neapel för dagsutflykter till den begravda staden Pompeji, besöka Amalfikusten med Positano och kanske ta en tur upp till vulkanen Vesuvius krater.

NEAPEL – ROM – OSLO
Från Neapel hade vi bokat flyg hem från Rom då vi inte hade tiden på vår sida för att ta tåget hela vägen tillbaka. På så sätt hade vi också haft ett dygn i Italiens kanske vackraste stad för att besöka Colosseum, Borgheseparken, Vatikanen, Fontana di Trevi och min personliga favorit – det antika templet Pantheon.

BUDGET
Boende: 10 nätter, ca 4000 p/p
Transport (buss/färja/tåg/flyg): ca 6000 p/p

…ja ni kanske förstår vår besvikelse över att denna drömresa inte blir av. Just nu. Men den kommer bli av. Någongång. Resplanen är klar. Feel free share. Sharing is caring. Tar också mer än gärna emot tips på platser att besöka längst vägen, mysiga barer eller fantastiska restauranger!

Photo cred: Davide Baraldi, Cristina Gottardi, Andy Holmes, unsplash.com

10 thoughts on “DUE TO CORONA

1. Svårt att inte engagera sig när en helt plötsligt befinner sig mitt i det. Isolering är ändå helt ok, gott om tid att tänka på framtiden, göra det jobb som aldrig blir gjort och koppla av utan måsten. Det sker ju aldrig annars.

1. Så snart allt är tillbaka i sin ordning drar vi till Köpenhamn och dricker grön tuborg, till Mallis och festar loss på Grabbarna Grus eller utforskar Sverige med tåg. You pick!

1. Jag hade också tänkt åka till Cinque Terre vid samma tidpunkt för att fira min födelsedag… Från början hade jag tänkte åka till Shanghai och Tokyo men det blev ju av förklarliga skäl inte så utan jag planerade för Italien istället. Nu har jag förlikat mig med tanken att födelsedagen får firas hemma istället. Såg förresten just att Slovakien stängt sina gränser nu så ni hade tur som hann dit innan. Så mysigt i Bratislava.

2. Åh vad tråkigt… vi har också resor bokade, som än inte blivit inställda då de är en månad bort, så vi har lite is i magen och ser vad som händer i världen 🙂 Håller tummarna!

3. Kjipt med alt som avlyses, flyttes og må utsettes i disse dager, men alternativet er tross alt mye verre. Man vil jo ikke havne i karantene, eller bare ”bli stuck”, og fremfor alt vil man jo ikke være den personen som smitter noen i risikogruppen. Jeg har selv en reise til Riga med noen venninner booket neste uke, og kjærestetur til New York i slutten av april, men det spørs vel om det blir noe av de turene nå.

1. Det är det nog, i detta läge som råder, bäst att alla tar en paus, stannar hemma och netflix & chill. Resorna finns ju kvar. I framtiden.