NICARAGUA | GRANADA

RESEDAGBOK från min resa genom Centralamerika med Rosa Bussarna, 2011. Från Playa del Carmen i Mexico till Panama City via samtliga av Centralamerikas länder. I detta avsnitt ur dagboken berättar jag om äventyret från El Salvador till Costa Rica via Nicaragua med ett två dagars stopp i kolonialstaden Granada.

Dag 18. Lördag 12 mars. Vi lämnade ett tyst, mörkt och ödsligt San Salvador klockan fem på morgonen. Somnade. Vaknade tre timmar senare någonstans mitt i den El Salvadoriska landsbygden. Två matstopp, fyra gränskontroller och femton timmar senare var vi framme i den koloniala staden Granada i Nicaragua. Här drog vi igång en bussfest med vin, rom och whiskey – hade både bar & bartender. Tummen upp för bussfester! När vi kom fram till hotellet blev det tävling om vem som kom snabbast i poolen. Vilket resulterade i att flertalet hamnade där med kläderna på. Första hotellet sedan Mexico som haft pool. Ja ni fattar ju glädjen. Efter poolplaskandet bytte vi om och drog ut på stan. Folk överallt – alltså extremt mycket folk. Det visade sig att det var en stor brottningsmatch mellan Nicaragua och USA som visades på varenda restaurang och pub på hela huvudgatan. Trots trängseln lyckades vi till slut att hitta ett bord så vi kunde få i oss lite snacks och öl. Vilken dag!

Dag 19. Söndag 13 mars. Vaknade. Åt frukost. Poolhängde i fyra timmar (förvandlade mig själv till en kräfta – igen!). Åt lunch på huvudgatan, vrålgod gazpacho & iskall cola. Kvällens middag intogs tillsammans med tre rosa bussarna-veteraner på en uteservering. Nu ligger inte längre apelsinsåsen i Caye Caulker på första plats när det gäller bästa-smakupplevelsen-EVER – grattis till citronsåsen i Granada som nu tagit en förstaplats. Vansinnigt gott! Under middagen beundrade vi en cool eldshow och avslutade sedan kvällen i hotellets foajé med rödvin och ett gäng söta geckoödlor som sällskap.

HOTELLET vi bodde på hette Cocibolca och ligger en tvärgata från huvudgatan, det är riktigt bra. Snyggt, rent och mysigt. I en fontän bor en massa stora sköldpaddor. Sängarna är väldigt sköna och frukosten god. Våfflor, fruktsallad, juice och äggröra. Och framförallt – det finns pool!

STADEN GRANADA vet jag inte om jag är lika förtjust i. Den är uppbyggd runt en huvudgata som går mellan en stor park och hamnen vid Nicaraguasjön (som man inte bör bada i, pga förorenad). Längst med hela gatan finns mängder av restauranger med uteserveringar. Men det är också det enda som finns, restauranger, inga kiosker och knappt några butiker. Lite ovanligt. Det är inget ställe man går runt i som ensam tjej, det fattade vi när vi var ute på promenad. Killarna här kan tydligen inte bete sig. Men husen, husen är väldigt vackra. Gillar man gammal kolonial arkitektur är den här staden ett måste. Även om jag personligen föredrar den betydligt charmigare staden Antigua i Guatemala. Hade vi haft mer tid hade jag också velat åka upp och bada i den omtalade kratern som sägs vara en av Nicaraguas bästa upplevelser.

NEXT TIME. Nicaragua är verkligen ett land som jag är nyfiken på att utforska mer. I´ll be back och då är planen bland annat att besöka staden Leon, vulkanen Cerro Negro, marknaden i Masaya och stränderna i San Juan.

I Nicaragua stannade vi bara två nätter innan vi for vidare till Costa Rica för sol, bad och djungeläventyr. Mer om ”surfers paradise” och matförgiftningen from hell finns att läsa här: https://worldbytina.se/2020/02/10/costa-rica-pura-vida/