XMAS ABROAD

ATT FIRA JUL UTOMLANDS. ”Tina lämnar landet över jul” så löd rubriken som TT´s journalist Johan Croon satte 2018 då jag blev intervjuad om att fira jul utomlands, något jag gjort sedan 2012.

”Bort från stress och stök – julen behöver inte alls firas på hemmaplan, att åka utomlands går minst lika bra. För Tina har det blivit en tradition.” 26 november 2018, Johan Croon/TT

Häng med på julfirande i Udaipur, Marrakesh, Karatu, Bangkok, Seminyak, Jerusalem, Ponta Delgada och Oslo.

2012 INDIEN. Under merparten av december och januari reste jag och bästa vännen runt i norra och södra Indien tillsammans med en gäng som senare kom att bli några av våra allra mest betydelsefulla och nära vänner. Julafton firades på ett hotell i Udaipur, men eftersom vi bara var två svenskar fick vi snällt fira den 25:e som resten av världen. På julaftons överraskade vår guide (den mest fantastiska guide jag någonsin träffat!) oss med en klassisk jultallrik på västerländskt vis. Han hade till och med lyckats fixa bacon som liknade julskinka vilket är lite av en bedrift i Indien eftersom gris inte räknas som mat.

2013 MAROCKO. Jag vill minnas att vi firade mini-jul i Stockholm och sedan tog ett tidigt flyg på juldagens morgon för att flyga ner till färgstarka Marrakesh som var starten på vårt tre veckors äventyr i Marocko. Där checkade vi in på Riad Fantasia och virrade omkring på det kända torget bland ormtjusare, hennatatuerare, storytellers, apor – välkommen till 1000 och en natt. Vi spenderade julhelgen med att dricka öl på hemliga hotell, sola på vår takterass, dricka the de menthe och äta den marockanska rätten tagine – varje dag.

2014 THAILAND. Egentligen var jag inte så mycket i själva Thailand, det var faktiskt bara julafton som firades här, på 64:e våningen på Lebua at State Tower med party och fyrverkerier, kändes mer som nyår än julafton. Lite coolt ändå att stå på ett glastak och titta ner på spektaklet istället för upp, som brukligt. Sen åkte vi vidare till Kambodja och Vietnam.

2015 ÖSTAFRIKA. Detta år befann jag mig på en rosa buss genom Afrika, från Zimbabwe till Kenya. På julafton sammanstrålade vi med två andra bussar från samma bolag och resulterade i ett 60-tal svenskar som firade klassisk svensk jul med sill och köttbullar på en camping i Tanzania, Camp Kudu Lodge in Karatu. Mest minnesvärda? På julaftonsmorgon fick jag uppleva något som en kanske inte tänker på i första hand när en tänker på Afrika. Snö! Vi hade parkerat bussen på en öde bensinstation kvällen innan julafton. På morgonen vaknade jag av att någon stod och petade på mig. Det var chauffören, som med ett leende pekar ut genom bussfönstret. Det var Kilimanjaro med sin snöklädda topp.

2016 BALI. Tillsammans med en amerikansk tjej från Indien-resan 2012 och två nyfunna vänner från Afrikaäventyret det gångna året drog jag till Bali och levde bästa livet. Jag landade dagen innan julafton och mötte upp en av vännerna som landat kvällen innan. Den 24:e spenderades vid hotellets pool där vi skaffade nya vänner, drack på tok för många öl, körde en Seminyak night out med karaoke, biljard, nattklubb – you name it! Vilken kväll, vilken bra start på resan!

2017 AZORERNA. Året jag blev tokkär i en dalmas från Oslo. Vår första jul tillsammans firande vi med en resa till ögruppen Azorerna, mitt i Atlanten mellan Portugal och USA. Vi körde en liten öluff och besökte tre av öarna, huvudön Sao Miguel, seglarnas favorit Faial och lilla Pico med sin vackra vulkan. På julafton var vi i ”huvudstaden” Ponta Delgada på den största ön Sao Miguel. Vi hade lite missat att ALLT var stängt under jul så julmiddagen fick bli på ett gatukök med burgare och öl. Den här resan klassas som en av de bästa jag gjort. Azorerna i mitt hjärta!

2018 ISRAEL. Tänk dig att få se solen gå upp över Jordaniens öken från Masada klippan, att julbadet sker i Döda Havet och julafton firas på en nattklubb på ett backpackerhotell i Jerusalem. Där har du vår jul. Rätt mäktigt ändå att besöka just Jerusalem under denna högtid…jag är inte religös eller troende, men det var ändå något speciellt att gå längst med Via Dolorosa, just där, just då. Vi hade även tänkt att besöka Betlehem. Men tiden var knapp och vi prioriterade att åka till Petra i Jordanien istället.

2019 OSLO. Planen var att flytta till Oslo så att även fira jul här kändes som en fin idé. Att få ta del av lite norska jultraditioner som knäckäpplen och glögg i ”Jul i Vinterland” och klassiska rätter som pinnekött och ribbe. Sagt och gjort, 2019 firade vi i en pytteliten lägenhet i Majorstuen – med svensk julmat och Kalle Anka. Då hade jag faktiskt inte sett Kalle & hans vänner på flera år. Ett kärt återseende.

2020 COVID-19. Återigen en norsk jul i Oslo. Men långtifrån traditionell – eller frivillig. Vi stannar i Oslo. Vi skapar egna traditioner och jag tänker tillbaka på alla fantastiska jular jag har fått uppleva, både i Sverige och utomlands. Jul ska vara kul. Vi kan kalla det #kuljul

2021 DESTINATION UNKNOWN. Nästa år hoppas jag på juläventyr långtbortistan. Jag drömmer om Färöarna och Island…fast en jul på en paradisstrand någonstans i världen hade jag heller inte tackat nej till. Vi får se vart det bär av.