INTERVJU | DIGITAL NOMAD

För ett tag sedan blev jag intervjuad av skribenten och krönikören Anna Larsson om att vara en så kallad ”digital nomad” under en rådande pandemi. Här är den texten i sin helhet med utvalda bilder av mig. 

NÄR PANDEMIN SÄTTER GRÄNSER HITTAR EN DIGITAL NOMAD NYA VÄGAR
November 2020

Gaustatoppen Norge
Gaustatoppen Norge

Vissa branscher har påverkats mer än andra under pandemin. Resebranschen har drabbats extra hårt. Så hur gör en nyutexaminerad resekonsult i en tid då vi avråds från att resa alls och mest stanna hemma?

– Jag insåg ganska snart att det är sårbart att som egen företagare satsa allt på en nisch,

säger Tina Wetterskog, resekonsult och visuell kommunikatör.

Resebranschen är ofta en skör och väldigt drabbad bransch. Finanskriser, vulkanutbrott, klimatdebatten och 9/11-dåden är några faktorer som i modern tid påverkat hur, var och OM vi reser. Coronapandemin inget undantag. Resebranschen anses vara den värst drabbade branschen på grund av Covid-19. Skyhöga siffror vad gäller korttidspermitteringar, varsel och resebolag som gått i konkurs.

INTE BARA RESEBYRÅER
Resebranschen i sig består av många olika aktörer, från stora bolag till enskilda företagare. En av dom är Tina Wetterskog, 38 som senaste åren utbildat sig till resekonsult. Hon driver reseportalen World by Tina och kallar sig själv för en ”Digital Nomad”.

– Det handlar om att du har med dig ditt kontor vart i världen du än befinner dig, förklarar Tina som bor i Oslo med sin man och deras katter.

Att jobba hemifrån har varit en Coronasäker lösning för många, men hemarbete är inte till en digital nomads favör.

WEBBEN HAR INGA GRÄNSER
Efter min examen hade jag skrivit på kontrakt för ett norskt bolag om att vara reseledare i Schweiz för tåggruppresor. Inte så överraskande blev det och andra uppdrag inställda. Så förutom en del reseguider på nätet har Tina ställt om och breddat sitt utbud och tjänster online. Med en bakgrund som kommunikatör och WordPresskunskaper har hon byggt vidare på sin hemsida.

– Lösningen på inställda reseuppdrag var att jag skapade ett koncept som Visuell Kommunikatör för att hjälpa t ex företag i resebranschen och privatpersoner att boosta sina sociala mediekanaler och att ta vara på situationen och se över vad de kan erbjuda.

RESEBRANSCHENS FRAMTID
Stödpaket ska vara på väg för att underlätta för resebolagen. Tina vågar tro på att branschen kommer att hämta sig men att framtidens resande kanske kommer att se annorlunda ut. Hon tror att turista på hemmaplan kommer växa sig starkare, vilket vi kunde se prov på under sommaren. I dagarna utsågs ju dessutom stormköket till årets julklapp.

– Många länder kommer ha svårt att återhämta sig, det är upp till oss resenärer att göra aktiva val när vi väljer att resa och det är de valen jag vill hjälpa till med, avslutar Tina.

Gili Trawangan Indonesia
Gili Trawangan Indonesia

FAKTA
Tiotusentals konsumenter beräknas ha återbetalningskrav för inställda resor under pandemin. Det rör sig om krav på sammanlagt 600–700 miljoner kronor, enligt SRF:s generalsekreterare Didrik von Seth.

Genomsnittet permitterade i Sverige är på 12 procent. Inom resebranschen är permitteringsgraden 83 procent visar SRF:s undersökning samt siffror från Tillväxtverket.

Källor: svd.se och svt.se

Anna Larsson
Skribent

One thought on “INTERVJU | DIGITAL NOMAD

  1. Intressant.
    Vi är ju i samma bransch. Skillnaden är att du är ung och det är inte jag.
    Jag har också berörts av inställda resor, men är samtidigt pensionär, så ekonomiskt berör det mig inte så mycket längre. Men var i din situation tidigare, behov av jobb. Oftast hade jag mer än jag kunde klara av, helt andra tider.
    Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.