TRAIN FOR EARTH SAKE |  HÅLLBART RESANDE I EUROPA

ATT RESA HÅLLBART i EUROPA. En tågresa som gjordes tillsammans med Röda Korsets Folkhögskola i samband med en kurs i Hållbart Resande 2025 med bidrag från Erasmus+. Drygt 600 mil på räls, Katalonien tur och retur. Med 17 blivande tågreseambassadörer! #trainforearthsake #train2sustain #tuffluff

Resegänget!

Resan gjordes med ett 7-dagars Interrailpass med regionaltåg, snabbtåg och nattåg. Med och utan platsreservationer. Resan krävde sex resdagar, med en till godo för oförutsedda händelser. Jag reste i 16 dagar med övernattningar i Köpenhamn, Hamburg, Barcelona och Marseille. I byn Madrona stannade vi i hela fem dagar då det var ett av resans mål, att besöka EU-parlamentariken Bodil Valero (MP) och hennes mans bed & breakfast med fokus på ekoturism och volontärarbete. Det ska jag berätta mer om i ett separat reportage. 

Bodil och Jordi som driver Casa Rural Sant Petri i Madrona, Katalonien

Att resa hållbart handlar om långt mycket mer än transport. Det handlar om hur man reser och vilka val man gör under resan. Framförallt om hur man beter sig som turist, hur man är en gäst i någons hem-by/stad/land. Något som är mer aktuellt än någonsin då vi redan förstört så många platser i världen och förvandlat dom till extremt ohållbara destinationer. 

Resrutten vi planerade att åka med vissa justeringar under vägen blev i stora drag (Stockholm) – Göteborg – Köpenhamn – Hamburg – Paris – Barcelona – (Madrona) – Marseille – Freiburg – Hamburg – Köpenhamn – Göteborg – (Stockholm). Mer detaljerat om resvägar, bytesstationer och diverse tågstrul redogörs i dag-för-dag-reflektionerna nedan. 

Då åker vi! 

Dag 1-2. Resdag: Norsesund – Partille – (ersättningsbuss) – Göteborg – Alvesta – Köpenhamn

Respirret blandat med lite nervositet. Som alltid när jag ska ut på äventyr i världen. Har jag packat allt? Är passet med? Kommer tågen gå som planerat? Varför regnar det just idag? Framme på stationen i Norsesund utanför Alingsås, 10 minuter till avgång. Dags att aktivera pass och lägga in första tågresan. Check! Dock ersättningsbuss från Partille sista biten in till Göteborg. Hittar inte den sträckan i Rail Planner, men konduktören försäkrar att det ska nog gå bra ändå. Det gick fint!

To-go-lunch på Göteborg Central i form av en cheeseburgare för 20 spänn. Kan vi förfäras lite av att tågstationer börjar bli som flygplatser med extrema överpriser? Därav cheeseburgaren. Ingår inte i mitt sustainable-tänk. Men ändå viktigt att äta och en räkmacka för 179 riksdaler känns inte rimligt när man har en tid att passa (och en budget att hålla). 

Ombord på tåget till Alvesta. I vanliga fall hade jag tagit Öresundståget direkt ner till mitt slutmål Köpenhamn. Men över påskhelgen var dessa tåg helt inställda. Tji fick jag. Alternativet om man som jag reser utan bokad platsbiljett blev då att ta mig till Alvesta och där byta till ett annat regionaltåg.

Mittimellan Värnamo och Limmared möttes jag av det oerhört sorgsna beskedet att vår aktivistkämpe Stina Oscarson somnat in. Ingen kan kanske rädda världen – men hon försökte. Jag är glad att få ha jobbat med henne i en teaterproduktion om att stå upp för det man tror på. Att få med mig en liten del av hennes kämparglöd och engagemang för att göra världen till en härligare plats.. För att citera henne med egna ord ”Tror du att du kan förändra världen utan att anstränga dig?”.

Framme i Köpenhamn efter en kort bilfärd, ett pendeltåg, en ersättningsbuss, två regionaltåg och en promenad till hotellet. Sammanlagt 8 timmars restid från dörr till dörr. Här stannar jag i två nätter innan jag möter upp resesällskapet för att påbörja vårt gemensamma äventyr. 

Hotelltips: CityHub – podhotell för runt 500 kr natten, privat rum, delad dusch/toa/bastu. 

Platsreservationer: 0 kr

When in Köpenhamn. Besök Reffen, coolaste street food hänget med sandstrand å allt. Här ute ligger också konstmuseet CC, Copenhagen Contemporary.
Beach Reffen

Dag 3. Resdag: Köpenhamn – Hamburg

Efter två dagar i Köpenhamn på egen hand var det nu dags att möta upp resesällskapet, 15 kursare och två lärare från Röda Korsets Folkhögskola. Sa hejdå till ett gråregnigt Köpenhamn med mage full av Smørrebrød och gick ombord på 14-tåget mot Hamburg. All aboard!

Vid Stora Bältbron stod makrillfiskarna på rad och hela färden genom Sjælland, Fyn och Jylland fördrevs med olika kortspel med bordsgrannarna. Skitgubbe, Chicago och Sjuan. När vi passerat gränsen över Tyskland tittade solen fram och rastlösheten började surra i benen. 2 timmar kvar till Hamburg. I vagn nummer 7 luktar det Mariekex. Barndomsminnen från bryggan vid sjön.

Touch down Hamburg aka Philipsburg (ni som fattar fattar). Ingen tid för party på Reeperbahn denna gång. Kvällens aktivitet blev att beundra det vackra konserthuset och lättare middag på en turkisk restaurang i HafenCity. Hamburgs snyggaste område. Hamburg är så mycket mer än bara en plats att byta tåg på. Få har nog missat Miniature Wonderland som blivit en turistmagnet och lite av ett signum för stadens turism. 

Hotelltips: Vill du bo så nära stationen som möjligt är Kronprinz Hamburg ett bra val. Vill du bo så billigt som möjligt, satsa på A&O Hostel. Vill du att hotellet är en upplevelse i sig, boka in dig på trendiga Pierdrei Hotel HafenCity, ca 15 min promenad från stationen. 

Platsreservationer: 60 kr

Touch down Hamburg aka Philipsburg
Hyfsat nära stationen ligger HafenCity så är man bara här några timmar för att byta tåg eller för att spendera natten – besök konserthuset Elbphilharmonie i solnedgång.

Dag 4-5. Resdag: Hamburg – Karlsruhe – Woerth – Lauterbourg – Strasbourg – Paris Est – Paris Austerlitz – (nattåg) – Cerbere – Port-Bou – Barcelona

Stora tågåkardagen genom hela Tyskland och Frankrike för att slutligen nå Spanien. 

Med frukostpåse från hostellet i högsta hugg begav vi oss mot Hamburg Hauptbahnof (aka Philipsburg) för att hoppa på 07.24 tåget mot Karlsruhe. Dagens plan att tåga genom gränslandet Tyskland/Frankrike till Paris och där ta nattåget för att vakna upp i Spanien följande morgon. Allt gick enligt plan (b) pga spårarbeten. Men fram kom vi. I tid till nattåget. Några av oss han till och med köra en 60-minutes sightseeingtur från Gare Est till Gare Austerlitz genom Paris i solnedgång. Konstmuseet Centre Pompidou, Stravinskyfontänen men Niki de Saint Phalles färgglada skulpturer och ståtliga Notre Dame. Check på den. Vi kan också kalla det ”stressturism”.

Dessa dagar reste vi i över ett dygn (+30 h) på nio olika tåg inklusive franskt nattåg med ankomst till Cerbere som ligger precis vid spanska gränsen men tågen åker inte över. Man får byta till ett som tar en till Port-Bou. En tågresa på fyra (!) minuter genom berget och sen är det drygt tre timmar till Barcelona.

Cheap trick: Regionalt tåg över tysk-franska gränsen Woerth am Rein – Lauterbourg, ingen platsreservation krävs om man reser på Interrailpass, till skillnad mot de ganska kostsamma snabbtågen.

Platsreservationer: 160 kr + 200 kr (nattåg)

Rapsfältens tid är nu (april/maj)
Rusning genom Paris för att säga hej till Stravinsky-fontänen vid konstmuseet Centre Pompidou
Notre Dame in a hurry
De franska nattågen är extremt prisvärda till skillnad många andra nattåg i Europa – och har bra standard!
Border land mellan Frankrike och Spanien
Över gränsen måste man byta tåg i Cerbere (Frankrike) och åka fyra minuter för att komma till Port Bou (Spanien).

Dag 6-7. Barcelona – Tourists go home!

Vi möts av väggmålningar och stickers som tydligt är riktade mot just oss – vi som besöker staden med ett enda syfte, att vara just turister.

”Tourism is killing this city”

”Turists go home”

”Stop tourism”

Barcelona är en av de städer i Europa där turismens negativa effekter syns allra mest. I huvudsak handlar det av den stigande ekonomin pga turistifieringen. Invånarna har inte längre råd att bo i sin stad och det är ju fruktansvärt trist. En annan anledning är att vi inte kan bete oss, vi skräpar ner och förstör stad och natur. Det är problematiskt. Vi ska inte sluta resa, men vi måste resa bättre!

Barcelona är trots allt en fantastisk stad och man fatta ju varför den är så populär. Här finns allt! Fina stränder, charmiga kvarter, cool konst, vackra parker och suverän mat. Barca got it all! 

Hotelltips: Barcelona har blivit en ganska dyr stad att turista i. Viktogt att tänka på här är att inte gynna Airbnb för det är en stor del av problematiken. Välj istället mindre hotell eller vandrarhem. Vi bodde på Hostel Pere Tarres i delad sovsal, nära stationen Barcelona-Sants men en bra bit från ”city”. Det är en storstad med betoning på stor. Men metro och bussar går överallt hela tiden så nemas problemas. 

En av dagarna gjorde jag en utflykt till närliggande Sitges, mer om det i ett eget inlägg. En halvtimmes tågresa längst med kusten för 10 euro tur/retur. En otrolig plats som definitivt bär besökas – men inte i juli/augusti. 

Att massturismen är ett problem – ÄR ett faktum
Parc de la Ciutadella
Barcelona levererar sommarkvällar i april
Beachhäng i Sitges
Tågstationen i Sitges

Dag 7-12. (Very!) Welcome to Madrona

Här i Katalonien vid foten av Pyreneéerna mellan de populära stränderna i Costa del Brava och gränsen till microlandet Andorra gömmer sig många små bergsbyar, några större, några mindre, och några bestående av bara några hus. Vi anländer till byn, som inte alls upplevs som en by utan ett par hus, en kyrka och en ruin. Det finns fler hus och gårdar i närområdet som tillhör Madrona. Men dom ser man inte. Madrona överraskar med milslånga vyer över höga berg, grönskande kullar och iskalla floder i en doft av vilt växande timjan och rosmarin. Här har kyrkan öppet två gånger per år och då är det minsann folkfest i byn.

Casa Rural Sant Petrus de Madrona. I ett hus som tillhör kyrkan har svenska EU-parlamentariken Bodil Valero och hennes katalanska make Jordi sitt hem och bed & breakfast för dom som vill komma ut på landsbygden, bort från världens stress och stök. Ekoturism för den historieintresserade. Här finns klosterruiner från 1000-talet, gamla romerska vägar och i källaren ligger människor från förr begravda i väggarna. Här har människor levt under hundratals år. Men stenhusen och bergen består. ”Only you move” – för att citera husets nuvarande beskyddare, Jordi.

De som kommer hit kommer med bil. En dryga två timmars bilfärd från Barcelona. Det går bussar till städerna runtomkring (exempelvis Solsona) men inte till Madrona. Oliana är den närmsta staden med matbutik, dit tar det ca 30 minuter med bil.

Tips! Deras verksamhet är en förening som också välkomnar volontärer från hela världen att hjälpa till med hotellverksamheten, restaurering och renovering av byggnaderna och trädgård- och odlingsarbete. Alla händer och kunskaper välkomnas så länge engagemanget finns!

Webb: rectoriademadrona.com (finns också på booking.com)

Vi tillbringade dagarna här med utflykter till de närliggande byarna, landskapsreflektioner, skogsvandring bland rosmarin och timjan, flodbad och fantastiska mat tillagad av värdparet. 

Under det nationella strömavbrottet hängde vi på gräsmattan och visste egentligen inte vad som pågick i världen. Rätt skönt ändå.
Vår kunniga bergsguide som visade oss runt i dom Katalanska skogarna
Varje kväll bjöds det på magiska himmelspel

Dag 12. Viva la France! Resdag: Madrona – Barcelona – Portbou/Cerbere – Montpellier – Marseille

1 maj. Kanske inte smartaste dagen att resa genom Frankrike på pga demonstrationer och strejker. Men det gick förvånandsvärt smidigt. Såg lite demonstrationståg och samlingar från tåget och mötte ett par flaggbärare. Medan folk demonstrerade på gator och torg så hade vi pysseldag på tåget med broderier och stickers med budskap om att resa mer hållbart. Tips för kommande resor, undvik att resa dagarna före och efter 

Jag kan verkligen rekommendera turen längs med kusten via Perpignon och Narbonne till Marseille. Vacker tågsträcka längs med kusten samt genom naturreservat och våtmarkerna i Camargue. Vi såg till och med flockar med flamingos! Vita flamingos! Efter en drygt 10 timmars tågresa med tre olika regionaltåg (utan platsreservationer) så var vi framme i Marseille. 

Platsreservationer: 0 kr

Flamingos i Camargue
Pitstop Montpellier

Dag 12-15. Art & the city: Marseille!

Ni snackar vi pangstad. En äkta Tina-stad. Helt ärligt hade jag inga förväntningar på staden alls, snarare tvärtom. Fördomar om Franska Rivieran, lyx och flärd. Men som jag hade missuppfattat det. Kunde inte ha varit mer olikt Nice och Cannes. Marsielle uppenbarande sig som ett stort utomhusgalleri med kul konst i varendra gränd och vägg. Love it! Men. Vi måste också snacka om kryssningsproblematiken som är ett otäckt faktum gällande massturismens förstörelse. 

Det pågår en hel del aktivism här mot kryssningsfartygen. Staden har förvandlas till en gigantisk hamn för fartyg, men inte fartyg som gynnar stadens turism. Snarare tvärtom. Föroreninngarna ökar och staden får in mer turister än vad staden kan hantera – utan att gynna staden och invånarna ekonomiskt. Turister som inte bringar inkomster i form av bokade hotellnätter och restaurangmiddagar. Det här är såklart ett problem överallt i världen, men just Marsielle är en av de städer som drabbats hårdast då hamnen är mitt i stan. Bara en kort bussresa in till city – och den bekostas självklart av kryssningsarrangören. Så ingen inkomst till kollektivtrafiken heller. Ja ni fattar nog vart jag vill komma. Viktigt att belysa och tänka en runda till vilken sorts turist man vill vara. 

Jag i sällskap av mina resevänner tillbringade dagarna här med att gå och gå och gå och gå, titta på magiska solnedgångar, fotopromenader i konstkvarteren, libanesisk och palestinsk mat samt en otrolig vandring i bergen. 

Se till att du har en dag eller två över till vandring i nationalparken Calanquerna. Här finns massor av olika leder med olika svårighetsgrad. Man tar buss (eller båt) till valfri startpunkt och sedan är det bara att ta in naturen. Rekommenderar att ta någon av lederna som tar dig ner till havet. Det vackra vackra turkosa havet. Men återigen. Undvik högsäsong (juli/augusti). Naturen klarar inte av ”alla på en gång”. Vi måste sprida ut oss. Ett första beslut om att reglera antalet besökare till den populära leden Sugiton har tagits, precis som på så många andra platser i världen. Smart att förebygga innan det är för sent! Så innan du planerar din vandring, håll koll i appen ”Mes Calanques” där hittar du alla leder och vilka bussar som tar dig dit. 

Självklart ska jag också dela med mig av restauranger, museum, barer och annat skoj att tillbringa tiden med här. Ska du dit snart så ta kontakt så ska du få en tipslista. Men va du än gör, skippa för guds skull stranden inne i city. Den var för bedrövlig och oskön. Stadsstränder brukar ju ofta vara det, men den här tog priset – och mitt tålamod. 

Hotelltips: B&B Hotel Marsielle Centre la Joliette (dubbelrum). Bra läge med bra förbindelse till metro, bussar och spårvagnar. 

Konstkvarteren i Marseille
En stad som matchade mig perfekt. Konst, vandring och hav!
Vandring i Calanques

Dag 15-16. Let´s (try to) go home. Resdag: Marseille – baden-baden – Freiburg och nattåg till Hamburg blev Marseille – Strasbourg – Offenburg – Freiburg – Mannheim – Hamburg och hotell.

Dags att starta returresan. Allt som gått så smidigt hittills kom ikapp oss nu. Tågförseningar, dubbelbokade platser, proppfulla tåg, ett trasigt tåg och ett nattåg som plötsligt var icke existerande. Hela resan hade visst gått liiiite för bra. Det var dags för lite tågdramatik. 

Istället för nattåg blev det ett gäng andra tåg genom Tyskland och sen ett stillastående hotell i Hamburg istället för ett på räls. Lång resdag på typ 17 timmar (framme i Hamburg vid ett på natten) men skönt att åka med Interrailpass så man kan vara lika ”flexibel” som tågen. Får testa ÖBB’s tågfrulle och bubbelmeny en annan gång. DB’s kundtjänst i Freiburg var suveräna och trollade fram 15 platsbiljetter åt oss istället för det uteblivna nattåget (ÖBB’s support, inte lika suveräna).

Platsreservationer: 200 kr

Nattåg: 1500 kr (inställt)

Hotell: Kronprinz Hamburg (dubbelrum). Närmare stationen än så här kommer du inte. Inte charmigaste hotellet jag bott på men tacksam för att det fanns rum till en hel grupp (15 pers!) med ett par timmars varsel. Tummen upp för det! 

Bye bye Marseille
Hello Strasbourg

Dag 16. Honey I´m home! Hamburg -Köpenhamn – Hemsjö

Dagen efter vaknade vi hyfsat utvilade (trots attack av en megaförkylning) och redo för sista etappen från Hamburg till Köpenhamn där vi vinkade av varandra och drog åt olika håll i vårt avlånga land. Några till skåneland, några till Stockholm, någon till norr, någon till väst och jag for vidare till Hemsjö där vårt lilla hus väntade – i sommarskrud med nyrenoverade utemöbler och grönaste gräsmattan. Borta bra men hemma också jättebra.

Platsreservationer: 60 kr

Home sweet home – Hemsjö

RÖDA KORSETS FOLKHÖGSKOLA. Är du nyfiken på att läsa mer om kursen som denna resan ingick i så hittar du mer information här: https://www.rodakorsetsfolkhogskola.se/kurser/profilkurser/kurs-i-hallbart-resande/

LÄS OCKSÅ

Tåg i Spanien: https://worldbytina.se/2024/04/10/spain-on-a-train/

Tåg i Italien: https://worldbytina.se/2023/07/05/italy-cinque-terre-by-train/

Tåg i Belgien: https://worldbytina.se/2024/03/17/belgium-by-train/

____________________________________

WORLDBYTINA.SE drivs av mig, Tina Wetterskog. Utbildad resekonsult som inspirerar till resor och äventyr när & fjärran. Fokusområden: Tåg, konst och hållbar turism. Följ mig gärna på facebook och på instagram.

#reseblogg #artandthecity #traintrotter #worldbytina #hållbarturism

All photos in the article are photographed by me Tina Wetterskog and may not be published without permission. Does not apply to shared links.

2 thoughts on “TRAIN FOR EARTH SAKE |  HÅLLBART RESANDE I EUROPA

  1. Så roligt att läsa om resan! Min dotter och jag har gjort våra livs första tågluff mestadels i Frankrike och vi kommer tågluffa mer efter detta. Blodad tand! Och glada över att riktigt upptäckt miljövänligt resesätt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.