SOMMAR I NORGE | VESTLANDET

VESTLANDET. Från sydvästra spetsen av Norge upp mot Flekkefjord längst med Nordsjøvegen upp till Stavanger, Haugesund, Hardanger, Voss, Flåm och Bergen – och allt däremellan. Bokstavligt talat!

MINA TOPP 3 VESTLANDET

1. Nordsjøvegen
  2. Kvalsvik
  3. Kjeåsen

Läs också om vårt äventyr genom Sørlandet, dag 1-7: https://worldbytina.se/2020/08/24/semester-i-norge-sorlandet/

FLEKKEFJORD & SOGNSDALSSTRAND

Dag 7. Nu har vi lämnat Sørlandet och åkt in i Vestlandet med fjäll och kringelikrokelvägar. Vi åkte genom Flekkefjord med sina vita trähus, stannade till i Åna-Sira där älven möter fjorden som i sin tur mynnar ut i havet. Åna-Sira räknades som älv och hade fiskeförbud medan Sogndalstrand 30 minuter bort var fritt att fiska i ut mot havet. Vi valde den senare som camp för natten. Väldigt vackert och bra fiskeklippor, vi fick en vitling, en giftig fjärsing och en makrill, egentligen två – men den ena rymde.

SVERD I FJELL & MIDSOMMAR I STAVANGER

Dag 8 & 9. Från Sogndalsstrand körde längst med kusten mellan berg och dalar och fårhagar förbi Egersund som verkade vara en väldigt trevlig stad med både chokladfabrik och bryggeri (nästa gång blir det stopp här!). Väg 44 också kallad Nordsjøvegen är verkligen en wow-upplevelse. Bitvis som norska Småland, platt landskap med gårdar och stora åkrar med många stenbumlingar. Strax innan Stavanger stannade vi till vid statyn ”Sverd i fjell” för att beundra de tre drygt åtta meter höga vikingasvärden som står vid Sola strand. I Stavanger bjöds vi hem till vänner på midsommargrill och efterföljande uteserveringsparty, självklart med alla covid—19 restriktioner. På midsommardagen kom regnet, precis som i Sverige, fast i Norge.

A PIECE OF NEW YORK & THE RISING TIDE

Dag 10. Nu har det blivit dags för oss att utforska området i och utanför Haugesund. Haugesund är, vad jag förstått det den lite mer ”ruffiga” staden i Norge med en hel del stök & bröt. Många fallfärdiga hus och klottergraffiti – men ändå, så fint! Bryggan är inte helt olik Smögenbryggan med sina många restauranger och barer. Tips! Cupcakehuset’s Red Velvet cupcakes ger en liten bit av New York och vill du ha ännu mer finns en staty av Marilyn Monroe placerad på bryggan, hennes morfar härstammar från Haugesund. Jag rekommenderar också en tur till Karmøy och Visnes där självaste frihetsgudinnan står, fast i mini-kopia. Fun fact: Kopparn som användes till den riktiga kommer just härifrån, från koppargruvan i Visnes.

I Kvalsvik hittade vi vår parkering för natten, vid den lilla badplatser nära till vackra vandringsleder. På vägen dit bör en stanna till vid riksmonumentet där Harald Hårfager sägs ligga begravd. Ett mäktigt monument med mycket historia! När vi utforskade området – snacka om min förvåning när plötsligt fyra ståtliga hästar med ryttare, i naturlig storlek stod placerade vid vattenbrynet. Jag tyckte jag kände igen stilen på statyerna, och mycket riktigt, det var Jason DeCaires Taylor som stod bakom dem – samma konstnär som gjort de coola undervattensstaty-parkerna i bland annat Mexico & Indonesien som jag tidigare besökt. Det här verket heter ”The Rising Tide” och har tidigare stått i Themsen, London. I´m impressed!

Kvalsvik eller Mordor?

DÄR INGEN KUNDE TRO ATT NÅGON KUNDE BO

Dag 11. Från Haugesund åkte vi förbi den brusande Langfossen med sitt 612 meters höga fall, korat till ett av världens vackraste av CNN, via Ølen, vackra Etne, Stordalsvatnet, samhället Odda, Tyssedal – där den kände vandringsleden upp till Trolltunga ligger, Låtefossen, Eidfjord, Vøringsfoss och Voss.

Området kring Hardangerfjorden är ofta benämnd som ”The most scenic route”. Vi kan inte annat än att hålla med. Hardangers turistväg med sina höga snötäckta fjäll, djupa gröna dalar, turkost vatten och massor av äpple – och bärodlingar – ja, en blir rätt mållös! Inte konstigt att drottningen utsåg detta landskap till självaste symbolen för Norges natur. En kombination av fjäll, vattenfall, glaciärer och norges unika fjordar. Vid Hardangerfjorden hittade vi ett övergivet färjeläge som fick agera campingplats för natten, Bruravik.

Ett av dagens stopp denna dag blev Kjeåsen. En plats från det populära tv-programmet ”Där ingen kunde tro att någon kunde bo”. Beläget 530 meter över havet. Inga ord kan beskriva vackerheten på denna plats.

Vi stannade också till i Voss, ett populärt tillhåll för paragliders. Vi såg flera, trots att vädret plötsligt bestod av regn och tjocka moln. Vi fick i alla fall en skymt av den sprillans nya linbanan, det för ”corona-säsongen” stängda Folkemuseet. Men framför allt fick vi se utsikten som förklarar varför den här platsen är en av Norges stora turistdestinationer.

CAMP SYLTØY & LYXLUNCH I BERGEN

Dag 12. Upp mot Bergen och ut mot kusten. Vi hamnade på ön Syltøy i Øygarden utanför Bergen där vi hittade en bobilsparkering för 150 kr dygnet. Bonus för trädäck vid bilen, kändes som ”riktig” camping. Middagen blev tre nyfångade makrillar och en vitling som vi grillade. Fiske, solnedgång och grill. Hej sommar i Norge.

Detta var andra gången vi besökte vackra Bergen med sina kullersteniga gator, gulliga trähus, ”Bryggen i Bergen” och cool street art. Den här gången besökte vi Akvariet med temautställningen den blå skogen och hälsade på pirayor, uttrar, krokodiler, firrar, sälar och pingviner. Får lite ont i magen av ”djur i bur” och tyckte nog att många hade lite väl små inhägnader. Men annars fint och välplanerat. Livet under vatten fascinerar. Ett bra alternativ när en inte kan dyka i riktiga havet.

På Fish Me i Fisketorget åt vi sushi i världsklass: friterad hälleflundra, marinerat rådjur och kungskrabba samt norska ostron. En liten nätt lunch för 900 norska riksdaler. Är det semester så är det!

FLÅM MEN INTE MYRDAL

Dag 13. I Flåm, eller ja, strax utanför, längs med vägen med utsikt över fjorden, dess snötäckta bergstoppar och den lilla byn fricampade vi en natt. Så otroligt vackert, vågar nog säga att detta var den vackraste ”campingplatsen” under resan. I Flåm åt vi frukost, shoppade jackor till superpriser på Mall of Norway och vinkade till tåget som skulle till Myrdal – som sägs vara en av världens vackraste järnvägar! Vi tänkte att vi skulle åka till Myrdal med bilen istället – men det gick ikke. Vägen var bara anpassad för mindre bilar. Nästa gång tar vi tåget som brukligt. Oavsett så är detta en fantastiskt vacker plats. Jag förstår att många lockas hit av naturen oavsett om en kommer med bil, tåg eller kryssningsfartyg.

Next stop: Østlandet!

WE CAMP NORWAY. Bilen hyrde vi från We Camp Norge www.wecamp.no i Tønsberg (ca 2 timmar utanför Oslo) som har flera olika bobilar redo att utforska Norges vackra land. Priset landar på ca 10 000 nok i veckan under högsäsong. Ett perfekt val om en vill ha en rullande sommarstuga och vakna upp på en ny vacker plats varje morgon. För mer info om vår rutt och bilen vi hyrde: https://worldbytina.se/2020/07/15/sor-norge-bobilsemester/

One thought on “SOMMAR I NORGE | VESTLANDET

1. Stort tack för denna underbara tur med fantastiska bilder. Jag är halvnorska och har bott i Norge i delar av mitt barndomsliv men varit tillbaka många gånger och rest.Rest i delar av de trakter som som ni gjorde. Men då fanns det inga digitala kameror. Njuter av allt. Hoppas jag snart ska kunna ta en tur på nytt.